Tajemnicze zakupy to proces, w którym osoba odwiedza sklep detaliczny, restaurację, oddział banku lub dowolną inną lokalizację w celu zmierzenia jakości obsługi klienta.

Wiele firm definiuje szczegółowe procesy i parametry, aby zapewnić klientom dobre doświadczenia w swoich lokalizacjach handlowych. Oto niektóre przykłady, na które zwracają uwagę:

To jak będą witani klienci
jaki jest maksymalny dopuszczalny czas oczekiwania na usługę
Ile produktów jest wystawionych

Aby upewnić się, że te procesy są przestrzegane, firmy te zatrudniają zewnętrzne przedsiębiorstwa dostarczające tajemniczych klientów do przeprowadzania regularnych audytów w swoich lokalizacjach.
Firmy zajmujące się tajemniczymi zakupami (zwane również „tajemniczymi agencjami handlowymi”) znajdują osoby, które pasują do profilu klienta docelowego, dostarczają im kwestionariusz do rejestrowania ich doświadczeń i zapewniają szkolenie w zakresie pomiaru różnych parametrów. Ta osoba nazywa się tajemniczy klient. Dlatego też polecamy zostać np. tajemniczym klientem w Rossmanie. To ciekawa praca.